Τετάρτη 13 Φεβρουαρίου 2019

Άλλοτε !


Η απόδραση στο σχετικά πρόσφατο ( 63 χρόνια πριν )  παρελθόν  της Ελληνικής Κοινωνίας μοιάζει με μεσαιωνικό παραμύθι...
Ειδικότερα ό,τι αφορά την "Γυναίκα" Ελληνίδα  πολίτη και τα πολιτικά της δικαιώματα,  είναι απίστευτο.
Μόλις το 1956  δόθηκε  δικαίωμα  ψήφου σε όλες τις Ελληνίδες

καίτοι από τις  5 Φεβρουαρίου του 1930, με Διάταγμα δίνεται στην Ελληνίδα το πρώτο πολιτικό δικαίωμα αλλά με όρους. Δηλαδή το δικαίωμα να εκλέγει μόνο στις δημοτικές εκλογές.
 Δικαίωμα ψήφου είχαν μόνο οι εγγράμματες γυναίκες και όσες ήταν πάνω από 30 ετών.
Το 1930 βέβαια, το 70% των γυναικών πάνω από 30 ετών ήταν αγράμματες.
Τον Δεκέμβριο του 1930, στις αναπληρωματικές Δημοτικές εκλογές της Θεσσαλονίκης ψήφισαν, για πρώτη φορά, λίγες γυναίκες,
Σύμφωνα με το άρθρο 6 του Συντάγματος του 1927, το οποίο όριζε ότι «Οι Έλληνες είναι ίσοι ενώπιον του Νόμου», δινόταν η δυνατότητα να παραχωρηθούν νομοθετικά δικαιώματα στις γυναίκες. Όμως οι φιλελεύθεροι δεν βρήκαν το θάρρος να κατοχυρώσουν την πολιτική ισότητα των γυναικών συνταγματικά και αγνόησαν και την εξουσιοδότηση της Συντακτικής Συνέλευσης του 1925 να δοθεί στις γυναίκες το εκλογικό δικαίωμα με  Διάταγμα.
Ο Ελ. Βενιζέλος και οι βενιζελικοί διαφωνούσαν με την συμμετοχή  των γυναικών στις βουλευτικές εκλογές με το επιχείρημα ότι δεν γνώριζαν ανάγνωση και γραφή, Οι αναλφάβητοι άνδρες όμως, ήταν πολίτες με πλήρη δικαιώματα
.
Στη συνεδρίαση της Βουλής, στις 8 Ιουλίου του 1929 ο Γεώργιος Καφαντάρης υποστήριξε ότι οι γυναίκες έπρεπε να έχουν ψήφο και στις βουλευτικές.
Αξιοσημείωτο  επίσης είναι ότι τα Πρωτοδικεία όλης της χώρας, εκτός από το Πρωτοδικείο Σερρών, δεν ενέκριναν την υποψηφιότητα των γυναικών.

 Εν τέλει, σε βουλευτικές εκλογές, οι Ελληνίδες ψήφισαν για πρώτη φορά στις 19 Φεβρουαρίου 1956, οπότε η Λίνα Τσαλδάρη της ΕΡΕ και η Βάσω Θανασέκου της Δημοκρατικής Ένωσης κέρδισαν την είσοδό τους στο Ελληνικό Κοινοβούλιο. Μάλιστα η Λίνα Τσαλδάρη έγινε και η πρώτη γυναίκα υπουργός, αναλαμβάνοντας το Υπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας στην κυβέρνηση Καραμανλή. Αξίζει να σημειωθεί ότι την ίδια χρονιά εξελέγη και η πρώτη γυναίκα Δήμαρχος, η Μαρία Δεσύλλα στην Κέρκυρα.
 
Έπρεπε να περάσουν ακόμα δυο δεκαετίες, ώσπου το Σύνταγμα του 1975  να ορίσει επιτέλους ότι «οι Έλληνες και οι Ελληνίδες είναι ίσοι».
 
Οι διεκδικήσεις του φεμινιστικού κινήματος την περίοδο του μεσοπολέμου, εκτός από το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι, αφορούσαν στην εκπαίδευση, την εργασία, την ισότητα στην αμοιβή και στην κατοχύρωση του δικαιώματος των γυναικών να προσλαμβάνονται σε όλες τις δημόσιες θέσεις και να ανέρχονται ισότιμα στην ιεραρχία των διαφόρων επαγγελμάτων.
Οι απαιτήσεις ως προς το θέμα της εκπαίδευσης των γυναικών οδήγησαν στην ίδρυση Αστικών Σχολείων και Διδασκαλείων Θηλέων το 1914 καθώς και Γυμνασίων και Ελληνικών Σχολείων το 1917. Έτσι, δόθηκε λύση  για τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Υγ:  Αυτές οι αποσπασματικές ιστορικές αναφορές δεν σκοπεύουν  στην  απόλυτη και  πλήρη αποτύπωση του πολιτικού γίγνεσθαι  στο πρόσφατο παρελθόν.
Απλά δίνουν σκιαγραφικά μίαν εικόνα του παρελθόντος  που επιτρέπει να απολαύσουμε, να θριαμβολογήσουμε  ( ‘Ανδρες-Γυναίκες) για το ΠΑΡΌΝ και να οραματιστούμε με Αισιοδοξία και Ελπίδα το Μέλλον, όπως αφήνεται  να διαγραφεί στην αμέσως επόμενη απόδραση  μας...
για πληρέστερη Ιστορική περιήγηση στο http://www.anistor.gr/greek/grback/ist2013_38_Anistoriton.pdf

4 σχόλια:

  1. Όταν ζεις σε μια κοινωνία, που δεν έζησε την Αναγέννηση, που δεν έζησε διαφωτισμό. Όταν ζεις σε μια κοινωνία που πρυτανεύει ο Παρα-εκκλησιαστικός ταλιμπανισμός, τότε μην ψάχνεις δικαιώματα σε γυναίκες, σε μειονότητες, σε διαφορετικότητες κλπ κλπ.
    Και όταν ένα κράτος εξακολουθεί και ζει επίσημα στον εναγκαλισμό αυτής της ιδεολογίας δεμένο στην λογική του πολιτικού κόστους τότε αυτό θα βιώνουμε.
    Σε κάθε περίπτωση χαίρομαι που ανέδειξες το ζήτημα.
    Λυγερή μου τα φιλιά μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Γεια σου Γιάννη μου. Μου έλειψες ! 'Όλοι μου λείψατε.! Θύμα και γω της εποχιακής λαίλαπας,δοκιμάζομαι εδώ και καμιά δεκαριά μέρες. Αδύναμη,εξουθενωμένη απείχα από παντού. Μόνο κάποιες φευγαλέες ματιές έριχνα ματιές κατά διαλείμματα στο διαδίκτυο να παρηγορηθώ ότι οι φίλοι μου τουλάχιστον είναι καλά.

    Γιάννη μου ,ανέδειξα ακροθιγώς αυτό το ζήτημα όχι βέβαια για να κομίσω γλαύκας στας Αθήνας.Αλλά το χρησιμοποίησα σε αντιπαραβολή του "Άλλοτε" για να δώσω έμφαση στο " Τώρα" που η πραγματικότητα που θα αναδυθεί μέσα από την επόμενη "απόδραση" όχι μόνο μας επιτρέπει,αλλά μας επιβάλλει να δώσουμε σαν λαός χώρο στην αισιοδοξία,το όραμα την ελπίδα.

    Πικραμένε μου ,αγανακτισμένε μου φίλε. Συμμερίζομαι την απογοήτευση και την αγανάκτησή σου. Και γω από τους "προδομένους" είμαι αλλά...Πιστεύω ακράδαντα με πάθος στον παράγοντα άνθρωπο.Και δη τον Έλληνα, που εξατομικευμένα ,μεμονωμένα μπορεί να κάνει την διαφορά σε όλα τα επίπεδα. Αν ψάξεις την συστάδα του Ελληνισμού ,το θαύμα του ίσως δεν περιρρέει στην μαζικότητα αλλά σε χιλιάδες οντότητες που το σύμπαν επέλεξε για γενεσιουργούς θαυμάτων .

    Σε ευχαριστώ για την παρέα .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλησπέρα Λυγερή μου. Όλα καλά;
    Το θέμα σου από τα αγαπημένα μου που το έχω ''ξεψαχνίσει'' κατά κόρον. Είναι να απορείς όμως τι πέρασε η γυναίκα για να της αναγνωρισθούν τα αυτόνοητα.
    Αλλά ........ο αγώνας συνεχίζεται γιατί πάντα προκύπτουν νέα θέματα που μας αφορούν και οι γυναίκες είμαστε σκληρές αγωνίστριες
    Καλό σου βράδυ Λυγερή μου
    Τα φιλιά μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αγαπημένη μου Αννούλα.

    Τέλος(?)καλά όλα καλά γιατί όπως ανέφερα παρεμπιπτόντως και στο Γιάννη δοκιμάζομαι εδώ και αρκετές ημέρες με τις ιώσεις και δεν μπορώ να πω ακόμη το ξεπέρασα γι' αυτό και το ερωτηματικό .Το πιστεύεις Αννούλα μου ότι ταλαιπωρούμαι πιότερο και περισσότερο χρόνο στην ανάρρωση απ' ότι στην διάρκεια της νόσου; Ίσως το γεγονός ότι αποκλείομαι στην καθημερινότητά μου από τις συνήθως επείγουσες δραστηριότητες-ανάγκες μου με τσακίζει ψυχολογικά και μου παρατείνει την ανημποριά μου. Τι να πω ; Ελπίζω καρδούλα μου Εσύ να είσαι καλά οπωσδήποτε.

    Πήρα ως έναυσμα το ΜΗ δικαίωμα ψήφου στην Ελληνίδα στο κοντινό μας παρελθόν για να αναδείξω στην συνέχεια, την από καταβολής κόσμου υψίστη συμμετοχή της στο παγκόσμιο γίγνεσθαι .

    Θα μου πεις "λυγερή είσαι πολύ φιλόδοξη "..Όχι μάτια μου .Ξέρω ότι δεν είμαι και η καταλληλότερη να υποστηρίξω διεξοδικά ένα τέτοιο ΘΕΜΑ , ούτε διαθέτω τον χρόνο να καταπιαστώ με αυτό έστω και ακροθιγώς. Αλλά την πλημμυρίδα των συναισθημάτων και της αισιοδοξίας που με κατακλύζουν όταν έρχομαι αντιμέτωπη ΣΗΜΕΡΑ ( όπως και στο παρελθόν άλλωστε)με απτά ,υπαρκτά,παγκοσμίως αναγνωρισμένα θηλυκά profiles μπορώ να την εκφράζω και να την μοιράζομαι. Αυτό δεν σημαίνει ότι βάζω σε δεύτερη μοίρα τα "αρσενικά" μας .Απεναντίας ! Η συλλογιστική μου καταλήγει στην ΑΞΙΑ και την ΔΥΝΑΜΙΚΗ, του ανθρώπινου παράγοντα ανεξαρτήτου γένους,προέλευσης,χρώματος,εποχής. Μια ΔΥΝΑΜΙΚΗ τη μόνη ίσως που μπορεί μέσω της ορθόδοξης χρήσης της ΓΝΩΣΗΣ με γνώμονα την ΑΓΑΠΗ και μόνο για τον άνθρωπο, να επαναφέρει την χαμένη ισορροπία στον ταραγμένο κόσμο της εποχής μας σε όλα τα επίπεδα.

    Σ΄αγαπώ .

    ΑπάντησηΔιαγραφή